ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ : «Ανάληψη πρωτοβουλιών για τη σιδηροδρομική σύνδεση της ΑΜΘ»

Κομοτηνή 15/06/2021

ΠΡΟΣ

Τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ

Κοιν: Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος Υποδομών και Μεταφορών

Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Έβρου

Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Δράμας

 

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

 

Θέμα: «Ανάληψη πρωτοβουλιών για τη σιδηροδρομική σύνδεση της ΑΜΘ»

 

Στο πλαίσιο των διατάξεων του Κανονισμού του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, σας διαβιβάζουμε την επερώτησή μας προς τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ Χρήστο Μέτιο και τους Αντιπεριφερειάρχες Έβρου, Δράμας, Περιβάλλοντος, Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να συζητηθεί στην επερχόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

 

Στις 31/05 η TRAINOSE ανακοίνωσε την επαναφορά των την επαναφορά των αμαξοστοιχιών 600Α και 91 στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, όμως λίγες ημέρες αργότερα η ανακοίνωση αυτή αποδείχθηκε ψευδής καθώς το τρένο «σταματάει» στη Δράμα και η συνέχιση των δρομολογίων προς την Ξάνθη (και την υπόλοιπη Θράκη), γίνεται με λεωφορεία!

Πρακτικά, η κατάσταση αυτή δεν εξυπηρετεί ουσιαστικά την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης καθώς η Δράμα (πέραν της σύνδεσης με τη Θεσσαλονίκη), παραμένει σχεδόν αποκλεισμένη σιδηροδρομικά, ενώ η επαναφορά των αμαξοστοιχιών καθίσταται άνευ σημασίας και για την Θράκη για δύο λόγους: α) στην επαναφορά των αμαξοστοιχιών δεν προβλέπεται εμπορευματική κίνηση και β) ο χρόνος που κάνουν τα λεωφορεία του ΟΣΕ, είναι πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με τον χρόνο που κάνουν τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ τα οποία επίσης συνδέουν τους νομούς της ΑΜΘ.

 

Λίγες ημέρες αργότερα, πληροφορηθήκαμε από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης τη συνάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Έβρου με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο – Κλεάρχου Πατέρα χωρίς όμως να γνωρίζουμε το περιεχόμενο αυτής. Για την παράταξή μας, η συνάντηση αυτή συνιστά αποσπασματική αντιμετώπιση του ζητήματος της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Περιφέρειας μας και δεν τη θεωρούμε ορθή πρακτική.

Τέλος, η αγωνία του επαγγελματικού κόσμου του Νομού Δράμας για την ύπαρξη οργανωμένου σιδηροδρομικού δικτύου αποτυπώθηκε σε οργανωμένη πρόταση του Επιμελητηρίου Δράμας, η οποία κοινοποιήθηκε στον αρμόδιο Υπουργό και σας την παραθέτουμε αυτούσια εν είδη παραρτήματος.

 

Κατόπιν όλων των παραπάνω και επειδή για την παράταξή μας, το λειτουργικό σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί μείζονα προτεραιότητα σε κάθε συζήτηση για την αναπτυξιακή προοπτική της Περιφέρειας μας ερωτώνται οι Αντιπεριφερειάρχες Έβρου, Δράμας, Περιβάλλοντος Υποδομών και Μεταφορών καθώς και ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ:

 

  1. Έχει γίνει κάποιου είδους επικοινωνία με την ΤΡΑΙΝOSE για την απουσία αμαξοστοιχιών από το δίκτυο της Περιφέρειας μας; Αν ναι, ποιο είναι το αποτέλεσμα;
  2. Η σιδηροδρομική απομόνωση του Νομού Δράμας, σε ποιο βαθμό απασχολεί την Διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ και ποιες είναι οι προτεινόμενες λύσεις (αν υπάρχουν);
  3. Δεδομένης της κρισιμότητας του θέματος, αλλά και της μεγάλης ανάγκης να υπάρχει μία οργανωμένη και λειτουργική σύνδεση που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της Περιφέρειας μας, σκοπεύει η Διοίκηση της Περιφέρειας να προκαλέσει ειδική συνεδρίαση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για το συγκεκριμένο θέμα; (Η Συνεδρίαση αυτή μάλιστα, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εφαλτήριο για μια ισχυρή διεκδίκηση από το Υπουργείο Μεταφορών, εφόσον υπάρχει αντίστοιχη πρόθεση από τη Διοίκηση)

 

Ο επερωτών

Χριστόδουλος Τοψίδης

Επικεφαλής παράταξης «Περιφερειακή Σύνθεση»

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Η επιστολή του προέδρου του Επιμελητηρίου Δράμας κου Στέφανου Γεωργιάδη προς τον Υπουργό Μεταφορών στην οποία αναλύει την πρότασή του για την βελτίωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Νομού Δράμας:

 

Δράμα  1 Ιουνίου 2021  

                                                                                                                                                 Αρ.Πρωτ. :769

 

 

Πρόσθετη πρόταση-λύση   στην επιλογή της χάραξης της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες ως τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

 Ένταξη στο έργο κάθετου άξονα Αμφίπολης- Ν. Ζίχνης (σύνδεση υφιστάμενης γραμμής Δράμας-Σερρών με την νέα χάραξη Θεσσαλονίκης Τοξότες)

 

 

 

Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

κ. Κώστα Καραμανλή

 

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

 

Αναμφίβολα η προοπτική ενός σύγχρονου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, όπου ο σιδηρόδρομος θα παίζει κυρίαρχο ρόλο στις συνδέσεις λιμένων, βιομηχανικών περιοχών  και πυλών προς Βαλκάνια και Ευρώπη, είναι μέγιστη πολιτική επιλογή για το όφελος της οικονομίας και της χώρας γενικότερα.  

 

Η επιλογή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να σχεδιάσει την νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Τοξότες ως τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας με την νέα διαδρομή Θεσσαλονίκη –Γαλλικός-Αμφίπολη-Αμυγδαλεώνας-Ν.Καρβάλη-Τοξότες΄΄, ενώ διορθώνει τα προβλήματα της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής όσον αφορά την ανάγκη σύνδεσης του λιμένα της Καβάλας και την ανάγκη σημαντικής συντόμευσης της συνολικής διαδρομής, αφήνει εκτός των πλεονεκτημάτων αυτών, τα σημαντικά αστικά κέντρα της Βορειοανατολικής Ελλάδας Δράμα και Σέρρες. Το έργο  αναβάθμισης της υφιστάμενης γραμμής Δράμα –Σέρρες- Θεσσαλονίκη μερικώς αποκαθιστά μεν το πρόβλημα, αλλά δεν ολοκληρώνει την έννοια του έργου στην βάση των συνδυαστικών μεταφορών.

Η νέα προς υλοποίηση γραμμή ως μέρους της  Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, αφήνει σημαντικά κενά στο στόχο της πλήρους ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών που θέλει να υπηρετήσει το νέο έργο, με κυριότερα προβλήματα, ότι:

  

  • Η Δράμα ως σημαντικό εξαγωγικό κέντρο μαρμάρου της χώρας (Πρώτη σε παραγωγή και εξαγωγές) μένει εκτός του νέου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών (Δεν υπάρχει σύντομη πρόσβαση της Δράμας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης).
  • Για τον λιμένα της Καβάλας και την Καβάλα, που συνδέεται στο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, αυτό θα μπορούσε να γίνει με ακόμη καλύτερο τρόπο σε σχέση με την χάραξη, αφού τώρα συνδέεται με τις σιδηροδρομικές πύλες της χώρας (Προμαχώνας, Ορμένιο) μόνον μέσω Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης που ήδη διαθέτουν μεγάλους ανεπτυγμένους λιμένες και σχετικά αποξενώνεται από τις γειτονικές πόλεις Δράμα και Σέρρες.
  • Για τις Σέρρες, που ενώ έχουν πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον Προμαχώνα, δεν υπάρχει άμεση διέξοδος στην νέα χάραξη για το λιμάνι της Καβάλας και του παραλιακού μετώπου της περιοχής Αμφίπολης, μειώνοντας την σημασία της συνδυασμένης εμπορευματικής & επιβατικής μεταφοράς.

 

Δεδομένου ότι ο σχεδιασμός της γραμμής της νέας χάραξης, έχει ολοκληρωθεί και το έργο βρίσκεται σε φάση έναρξης διαδικασίας υλοποίησης, είναι δόκιμο να γίνουν τώρα βελτιώσεις &  να διορθωθούν με παρεμβάσεις άμεσης πρόβλεψης και υλοποίησης οι κάθετες συνδέσεις, οι οποίες θα διατηρήσουν ενεργό το σιδηροδρομικό δυναμικό των αστικών κέντρων συνολικά, ενώ θα ολοκληρώσουν ουσιαστικά το πλαίσιο συνδυασμένων μεταφορών στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

 

Ειδικότερα μια πολύ μικρή αλλά μείζονος σημασίας παρέμβαση  που δίνει λύση είναι  η  άμεση συμπερίληψη στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Τοξότες της νέας προς υλοποίηση γραμμής της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας και τον κάθετο άξονα σύνδεσης στον παλαιό σταθμό της Αμφίπολης, της  υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Δράμας-Σερρών στο προσφορότερο τεχνικά σημείο και ενδεικτικά αναφέρουμε την θέση της καταργημένης γραμμής (1969) των ΣΕΚ Αμφίπολη Λιμένας-Ν.Ζίχνη.

Σε αυτό εξάλλου είχατε αναφερθεί στην Βουλή σε σχετική ερώτηση, πράγμα που για μας αποτελεί θετική πρόταση και λύση. 

 

Δεδομένων των αποφάσεων που ήδη δρομολογούνται, ο προτεινόμενος να συμπεριληφθεί στο έργο της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, κάθετος άξονας Αμφίπολη-υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, θα θεραπεύσει προβλήματα της νέας χάραξης΄΄Θεσσαλονίκη-Γαλλικός-Αμφίπολη-Αμυγδαλεώνας-Ν.Καρβάλη-Τοξότες΄΄ και

 

-θα συντομεύσει ισότιμα με τις άλλες πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης την σιδηροδρομική σύνδεση της Δράμας με τη Θεσσαλονίκη

-θα συντομεύσει την σύνδεση των Σερρών με τον λιμένα της Καβάλας, την Θράκη και την πύλη των Κήπων

– θα συντομεύσει την σύνδεση του λιμένα της Καβάλας με την πύλη του Προμαχώνα

-θα ολοκληρώσει στα πλαίσια των ήδη δρομολογούμενων επιλογών το σύστημα των συνδυασμένων μεταφορών της χώρας, δεδομένου ότι και τα υπόλοιπα προγραμματιζόμενα έργα από τον ΟΣΕ στην περιοχή θα υλοποιηθούν.

 

Ταυτόχρονα μια απογοήτευση & πικρία,  που επικρατεί στους πολίτες της Δράμας και των Σερρών, τόσο για την νέα χάραξη αλλά και την διαχρονική υποβάθμιση του σιδηροδρόμου παύει να υφίσταται με την λύση που προτείνουμε.

 

Κύριε Υπουργέ

 Η παλαιά γραμμή Νέα Ζίχνης –Αμφίπολης είναι το κλειδί που επιλύει το πρόβλημα λοιπόν και μάλιστα περισσότερο εύκολα από οποιαδήποτε άλλη λύση με νέες χαράξεις. Παρακαλώ θερμά να εξετάσετε την άμεση ένταξη του στις μελέτες του έργου της νέας χάραξης.     

 

 Στέφανος Γεωργιάδης

 Πρόεδρος Επιμελητηρίου Δράμας